A Shell drasztikus változtatásokat, a Mol korlátozásokat vezetett be egyes partnerei felé. Káosz felé közelít a hazai üzemanyagpiac, hamarosan „leürülhet” az ország, aminek Oroszország, a szankciók és az ársapka az oka. Nézzük, hogy is áll most a piac. 

Idén márciusban, a háború kitörésekor a hazai üzemanyagpiacon is pánikvásárlás kezdődött el, és az előző évhez képest 20-30 százalékkal több benzint és gázolajat vásároltak itthon. Ráadásul a 480 forintos hatósági ár is idevonzotta a benzinturistákat, és a nemzetközi fuvarozókat is. A megnövekedett kereslettel szemben viszont egy bezűkült kínálat állt szemben, mert a 480 forint miatt gyakorlatilag kivonultak az importőrök és a Molnak kellett saját termelésből biztosítania minden igényt. Ennek az volt az ára, hogy a vállalat exportja megszűnt, de még így is leapadt az ország üzemanyag-tartaléka. 

A helyzet mostanra némileg konszolidálódott, miután a magyar kormány a lakosságra, a mezőgazdaságra,és egy két szektorra szűkítették a hatósági áras kedvezményeket. Az import azonban még mindig nem tért vissza. A Mol lett az egyedüli szereplő: novemberben a nagykereskedelmi piac 85 százalékát vitte.

Fotó: Pixabay

A lakosság és a mezőgazdaság továbbra is elképesztő mennyiségben vásárolja a 480-as benzint, mert a relatív olcsóság nem a spórolásra ösztönöz. Sőt, sok esetben saját szakállukra készleteznek, vagy épp továbbértékesítenek, ami komoly ellátási problémákat eredményez. Már a Mol saját kútjain is érezhető a készlethiány.

Egyes szakértók szerint a piacon kialakult anomáliát már nyáron is részben az okozhatta, hogy azok a viszonteladók, akiket a Mol hatósági áron szolgált ki, továbbértékesítették az üzemanyagot, mindenfajta korlátozás és ellenőrzés nélkül. És az sem segített a helyzeten, hogy a taxik és a mezőgazdasági vállalkozások általánosan hatósági áron vásárolhatnak.

Komoly probléma a mezőgazdasági gépek megjelenése a kutakon, illetve gond az is, hogy az általuk vásárolt mennyiségek jóval meghaladják a szokásos keresletet. Szakértők hangsúlyozzák: a mezőgazdasági munkák véget értek, észszerűtlen ezt a kivételi kört fenntartani, ráadásul a jogszabály azt sem veszi figyelembe, mekkora a valós üzemanyagigénye egy-egy termelőnek, így ugyanúgy táptalaja a viszonteladásnak, a felesleges készletezésnek.

A piac jelenleg törékeny. A hatósági ár miatt hónapok óta nem érkezik megfelelő mennyiségű import az országba, így az ország ellátása szinte kizárólag a Molra hárul. Mindeközben - a hírek szerint - a Mol is elérte saját importkapacitását, és fizikailag nem tud több terméket beszállítani az országba.

Szükség van a többi importőrre is. Ők rendelkeznek hozzáféréssel áru- és logisztikai kapacitásokhoz, azonban a jelenlegi árkörnyezetben nem hoznak be terméket, mert nem akarnak veszteséget elkönyvelni. A piaci feltételek megteremtésével és ennek következtében az import helyreállásával valószínűleg ismét normalizálódna a termékellátás. 

A helyzetet tovább rontja a két európai szankció, ami hamarosan életbe lép. December 5-től nem lehet az Európai Unióba orosz eredetű kőolajat importálni, ami Magyarországot kedvezően érinti. Február 5-től pedig nem lehet az EU-ba importálni az orosz kőolajból készített termékeket, és nem lehet még a kivételezett pozsonyi és a százhalombattai finomítóknak sem az orosz kőolajból előállított termékeket kiszállítania az országokból.

Az Európai Unió kőolajimportjának 27 százaléka orosz, a dízelé pedig 10 százalék. Ez tűnik majd el, jelentős áruhiányt okozva Európában, mert várhatóan mindenki elkezdi majd pótolni a kieső orosz mennyiségeket. A mostaninál is kevesebb áru lesz elérhető, vélhetően még magasabb áron.

Vissza kell tehát állítani a kereslet-kínálati egyensúlyt, ehhez minden terméket be kell gyűjteni, a hazai gyártást magas szinten kell tartani, és újra fel kell építeni az importot. Versenyképessé kell tenni a magyar piacot, különben kiszáradunk, azaz leürül az ország.

Az eredeti cikk az Index.hu-n jelent meg.

Megosztás

További híreink

Ez itt a galéria tesztje, az utolsó

2025.05.08.

Ez a galéria teszt lead-je, megnézzük, tuti lesz.Ez a galéria teszt lead-je, megnézzük, tuti lesz.Ez a galéria teszt lead-je, megnézzük, tuti lesz.Ez a galéria teszt lead-je, megnézzük, tuti lesz.Ez a galéria teszt lead-je, megnézzük, tuti lesz.

Itt vannak a fiatal mezőgazdasági termelők elindulási és beruházási-, valamint a mezőgazdasági kisüzemek beruházási támogatásának részletei

2024.12.20.

Megjelent a Fiatal mezőgazdasági termelők elindulásának és beruházásainak támogatása című pályázat tervezete. Mivel a kiírás nem végleges, így a feltételek változhatnak, de azért érdemes készülni, mert a főbb szempontok nem fognak változni. Íme, a részletek.

test

2024.08.26.

lead

OneSignal teszt

2024.08.26.

OneSignal teszt OneSignal teszt

teszt2

2024.08.26.

teszt

2024.08.26.

Partnerhírek
Partner

Legyen gyönyörű kertje: mutatjuk a legfontosabb nyár végi kerti munkák listáját

2024.06.14.

A nyár végi kerti munkák legfontosabbika a gyümölcsök, zöldségek betakarítása. Sok fogyasztásra kerül, a többit lefagyasztással vagy befőzéssel eltehetjük élre.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat
Kiemelt hirdetések a Piactéren

Magro.hu Piactér

Több mint 21.200 hirdetés 411 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás