Az 1970-es évektől egészen a rendszerváltozásig a magyar almatermesztés egyik fő fajtája volt a Jonatán. Az 50-60 évvel ezelőtti nagyarányú telepítésekor korszerű fajtának számított, a hazai termőterület egyharmadát tette ki. Azóta nagyot fordult a világ – mondta dr. Apáti Ferenc egyetemi docens, a Magyar Zöldség-Gyümölcs Termelők Egyesülete elnöke. Magyarország a rendszerváltás előtti időszakban átlagban évente 1-1,2 millió tonna almát termelt. A felét akkoriban jórészt a szovjet piacokra exportáltuk, nagy részét a Jonatán-fajták tették ki. A kifejezetten jó ízű, közkedvelt almafajtának, nagyon jó a cukor- és a savtartalma, és egyedi az íze.

Az 1990-es évektől aztán megjelentek a korszerűbb almafajták, amelyek tulajdonságaikban és képességeikben is megelőzték a Jonatánt és társait. A közkedvelt alma egyre inkább kiszorult a termesztésből, egyre kevésbé jelent meg az új telepítésekben. Olyannyira, hogy ma már mindössze 5 százalékát teszi ki a hazai termesztésnek - mondta dr. Apáti Ferenc a 24.hu-nak.

Eltűnőben a Jonatán a magyar almatermesztésből - képünk illusztráció

Ez volt a baj a Jonatán almával

A Jonatán fajtakörnek többféle változata ismert, de a gyümölcse jellemzően szinte mindegyik fajtának apró. Ma a piac a 70 pluszos méretet keresi, a Jonatán gyümölcse ennek az elvárásnak nehezen felelt meg. Egy-két fajtaváltozattól eltekintve a színeződése sem volt kielégítő, nem tudta produkálni azt a 80-90 százalékos körpirosságot, amit a piac elvár. Másrészt van még néhány fogyatékossága, az egyik például, hogy hajlamos a varasodásra és nagyon érzékeny a lisztharmatra. A Jonatán ráadásul nem jól tárolható fajta. Nem tartható el sokáig kint a pulton, pedig a kereskedelem számára az az egyik legfontosabb szempont, hogy a gyümölcs akár 8-10 hónapon keresztül is raktározható legyen – mondta a szakember.

A Jonatán ugyan sokak szerint rendkívül finom, a gyümölcspiacon azonban az íz nem az elsődleges minőségi jellemző.

A fogyasztónak persze számít, de az első mindig a gyümölcs ára. A következő szempont, hogy a kartonban szép méretesnek látszódjék, a harmadik fő kívánalom, hogy lehetőleg körben teljesen piros legyen. A fogyasztó ugyanis elsősorban a szemével vásárol. Arról egyébként itt írtunk korábban, hogyha minden nap új almafajtát kóstolnánk, 40 év alatt jutnánk a végére.

Megosztás

További híreink

Ez itt a galéria tesztje, az utolsó

2025.05.08.

Ez a galéria teszt lead-je, megnézzük, tuti lesz.Ez a galéria teszt lead-je, megnézzük, tuti lesz.Ez a galéria teszt lead-je, megnézzük, tuti lesz.Ez a galéria teszt lead-je, megnézzük, tuti lesz.Ez a galéria teszt lead-je, megnézzük, tuti lesz.

Itt vannak a fiatal mezőgazdasági termelők elindulási és beruházási-, valamint a mezőgazdasági kisüzemek beruházási támogatásának részletei

2024.12.20.

Megjelent a Fiatal mezőgazdasági termelők elindulásának és beruházásainak támogatása című pályázat tervezete. Mivel a kiírás nem végleges, így a feltételek változhatnak, de azért érdemes készülni, mert a főbb szempontok nem fognak változni. Íme, a részletek.

test

2024.08.26.

lead

OneSignal teszt

2024.08.26.

OneSignal teszt OneSignal teszt

teszt2

2024.08.26.

teszt

2024.08.26.

Partnerhírek
Partner

Legyen gyönyörű kertje: mutatjuk a legfontosabb nyár végi kerti munkák listáját

2024.06.14.

A nyár végi kerti munkák legfontosabbika a gyümölcsök, zöldségek betakarítása. Sok fogyasztásra kerül, a többit lefagyasztással vagy befőzéssel eltehetjük élre.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat
Kiemelt hirdetések a Piactéren

Magro.hu Piactér

Több mint 21.200 hirdetés 411 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás